PRASEKOLAH DIDIK KU SAYANG

PRASEKOLAH DIDIK KU SAYANG

Wednesday, June 3, 2009

AKTIVITI SEHARIAN DI PRASEKOLAH

RUTIN
Murid berbaris, menyanyi lagu Negara Ku, bacaan doa, pemeriksaan kebersihan dan kesihatan, memeriksa kedatangan, perbualan pagi mengenai tarikh, hari, cuaca dan masa, kemudian murid beratur untuk mengambil juadah sarapan pagi. Murid duduk dengan tertib dan membaca doa bersama-sama.






PERBUALAN PAGI/CIRCLE TIME
Murid duduk dalam barisan atau bulatan dan berbual bersama guru mengenai tema pembelajaran pada hari tersebut. Guru menggalakkan murid untuk bercakap, bertanya, bercerita dan berimaginasi.







PERKEMBANGAN FIZIKAL
Aktiviti Kelas bagi meningkatkan perkembangan motokasar dan motohalus. Guru menggalakkan murid menjalankan aktiviti secara individu atau berkumpulan.







AKTIVITI KELAS
Murid menjalankan aktiviti yang telah dirancang oleh guru secara individu atau berkumpulan. Ianya bagi meningkatkan perkembangan Bahasa & Komunikasi, Perkembangan Kognitif, Perkembangan Sosioemosi dan Perkembangan Kreativiti & Estetika.








KUDAPAN
Murid beratur untuk menikmati kudapan, membaca doa, mengosok gigi, rehat, membaca buku, mendengar muzik da sebagainya



AKTIVITI KUMPULAN
Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan diberikan tugasan masing-masing. Satu hasil kerja bagi setiap kumpulan akan terhasil pada akhir aktiviti.Murid-murid akan belajar bekerjasama bagi melaksanakan tugasan yang diberi berdasarkan kesepaduan antara 6 Komponen Pembelajaran termasuk ICT.








AKTIVITI PENAMAT
Guru dan murid sama-sama membuat ulasan hasil pembelajaran pada hari tersebut. Guru menunjukkan hasil kerja murid yang telah dihasilkan. Penilaian dibuat bersama-sama murid. Murid beratur, menyanyi dan bersalam dengan guru seterusnya pulang.